Az ikonikus modell történelmi áttekintése azonnal egyértelművé teszi, hogy a tradicionális brit márka és a legendás sportautó-tervező, John Cooper nevét miért emlegetik gyakran ugyanabban a kontextusban. Olvass tovább, és ismerd meg a MINI márka és a mérnöklegenda, John Cooper kalandos történetét. Ez is érdekelhet: MINI JCW cabrio: Lehúzott tetővel rajoltunk a Balaton-felvidéken
John Cooper a nagy-britanniai főváros Surbiton kerületében fektette le páratlan versenyautó-mérnöki karrierje alapjait, közvetlenül a II. világháború után. Nevéhez nem csupán a Formula-1 lüktető szívében elért kimagasló sikerek fűződnek, hanem a MINI márka kiváltképp sportos modelljei is. Jóllehet, úttörő Formula-1-es versenyautói már a múltba vesztek, John Cooper öröksége a sorozatgyártásban kínált sportos vezetési élmény terén még ma is virágzik.
Színre lép a klasszikus Mini
Miközben John Cooper azzal volt elfoglalva, hogy nyomot hagyjon a formaautók világában, addig a rendkívüli mérnök, Alec Issigonis egy új kisautót fejlesztett ki a British Motor Corporation (BMC) számára. Alig több mint háromméteres karosszériahosszával a klasszikus Mini elképesztően sok helyet kínált négy utasának és csomagjaiknak. A karosszéria sarkaiba tolt kerekek és a rövid túlnyúlások pedig az agilis vezethetőségről gondoskodtak. Keresztirányban elhelyezett négyhengeres motorjával és elsőkerék-meghajtásával a klasszikus Mini megadta a kis és kompakt méretű autók akkoriban teljesen újszerű, azonban mind a mai napig alkalmazott felépítésének műszaki alapjait.
Miközben Alec Issigonis elsősorban egy olcsó és gazdaságos, mindenki számára elérhető járművet tartott szem előtt. Ezzel szemben John Cooper a klasszikus Miniben rejlő sportos lehetőségekre helyezte a hangsúlyt. A BMC igazgatóságának beleegyezésével John Cooper első ízben egy 1000 darabos kisszériát építtetett, amelynek példányaiban a módosított, alig 1,0 literesre növelt hengerűrtartalmú erőforrás 55 lóerő maximális teljesítményre volt képes, ami 135 km/órás végsebességhez volt elegendő. Az első Mini Cooper így 1961 szeptemberében mutatkozott be a piacon.
A MINI Cooper megteremti az ikonikus gokartos stílust
Már az első reakciók is mámorítók voltak, csupán egy kívánság maradt beteljesületlen: a még nagyobb maximális teljesítmény. John Cooper és Alec Issigonis, akiket maradéktalanul elvarázsoltak a klasszikus Mini sportos kvalitásai: 1071 köbcentiméterre növelték a motor hengerűrtartalmát, ezáltal a maximális teljesítmény 70 lóerőre nőtt. Alec Issigonis a kormánymű és a kerékfelfüggesztés területén is új utakat járt be, lefektetve ezzel a mind a mai napig legendás, gokartos vezethetőség alapjait. Tipp: Elektromos MINI Cooper: a 184 lóerős kis gokart, ami sebességre csábít
Az utakon a Mini Cooper 1961 és 1971 között tartotta lázban a brit gyártó rajongóit, akik ez idő alatt a modellt az élménydús vezetés szimbólumává emelték. A John Cooper név folyamatosan jelen volt és meghatározóvá vált a klasszikus Mini rajongóinak körében. A sorozatgyártásban kínált Mini modellekhez fejlesztett, John Cooper nevét viselő teljesítménynövelő csomagok az 1970-es és 1980-as években is hatalmas népszerűségnek örvendtek. Ezt ne hagyd ki: Zséda: Azt a derűt adja nekem a MINI Countryman, mint amikor egy delfinre nézek!
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Új korszak nyílik a MINI életében
1994 elején a BMW felvásárolta a Rover Groupot, amely a MINI márka számára is teljesen új távlatokat nyitott. Az 1997-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon bemutatkozott a MINI Cooper tanulmánya, amely a klasszikus előd modern újraértelmezése lett. A 2001-es új MINI nagyobb, elegánsabb, színesebb és természetesen technikailag is korszerűbb volt. A tervezők sikeresen átültették a modern korba a klasszikus Mini jellegzetes, gokartos vezetési élményét. A széria legütősebb modellje a 2001 őszén bemutatkozott MINI Cooper S volt, ami már 20 kW / 163 lóerő maximális teljesítményre képes volt képes.
60 évvel később is hódít a MINI Cooper
A MINI Cooper legkorszerűbb modellgenerációja továbbra is az élménydús vezetés szimbóluma, amely immár a legkülönfélébb formákban ölt testet. A MINI Cooper jelenleg egy háromhengeres benzinmotorral produkál 100 kW / 136 lóerő maximális teljesítményt, miközben a Cooper név a teljes modellportfóliót átjárja. A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje a MINI Cooper SE, amelynek elektromos motorja 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes.
A paletta másik végén az új MINI John Cooper Works GP található, motorházteteje alatt egy 225 kW / 306 lóerő maximális teljesítményű, négyhengeres turbómotorral. Ez a közutakra engedett eddigi leggyorsabb MINI. Legyen szó akár városi emisszió-mentes közlekedésről, akár a zárt versenypályák lüktető csúcsteljesítményéről, a Cooper márkanévvel ellátott MINI modellek egytől egyig a hamisítatlan brit szenvedély több mint hatvanéves örökségét hordozzák. A MINI jövője pedig valahogy így fog kinézni: MINI Vision Urbanaut: a jövő autója, amibe áthívhatod a haverokat chillezni
Az alábbi cikkek is érdekelhetnek:
- Kisautót vásárolnál? Segítünk, hogy megtaláld a számodra tökéleteset!
- A babakocsi, a gyerek és a férjem is befér mellém a MINI Cooper-be!
- Itt az új MINI John Cooper Works Countryman, a sokoldalú élsportoló
- Elektromos Peugeot, Mini vagy Renault – melyik a legjobb?
- Egy MINI-rajongó vallomása: Ez az autó megváltoztatta az életemet!