Egy elektromos autó baleset esetén alapvetően ugyanolyan károkat szenvedhet el, mint egy benzines vagy dízeles. A baleseti károk javításában ugyanakkor egyértelműen különbözik a hagyományos meghajtású járművekétől. Az elektromos gépkocsik javítására vonatkozó szabványok és gyártói előírások ugyanis teljesen eltérőek. Tipp: Hamarosan már az elektromos autók töltésével sem kell vesződni
Az Allianz Technológiai Központ (AZT) legfrissebb tanulmányában a baleseti és tűzkár kockázatokkal kapcsolatos kártapasztalatokat összegezte. A vizsgálatok során az elektromos töltőcsatlakozóval rendelkező, jelentős elektromos hatótávolságú járműveket ért károkat elemezték a 2018 és 2020 közötti időszakban.
„Az elektromos gépkocsik külsőre alig különböznek a hagyományos meghajtású járművektől. Az akkumulátor miatt azonban nehezebbek és általában merevebb szerkezetűek. Az akkumulátort baleset esetén a lehető legjobban védeni kell a sérülésekkel szemben. Ezért az elektromos gépkocsik kialakítása a külső karosszéria lemezek alatt eltér a hagyományos meghajtású járművekétől” – mondta el Carsten Reinkemeyer, az AZT biztonsági kutatásokkal foglalkozó részlegének igazgatója.
Miért lesz előbb totálkáros egy elektromos autó? Igaz, hogy balesetben előbb kigyulladnak az e-autók, mint hagyományos társaik? Kattints és kiderül!
Egy elektromos autó baleset esetén előbb lesz totálkáros
Egy elektromos autó baleset esetén gyorsan eljuthat a totálkárig, amennyiben a gyártói előírások megszabják, hogy az akkumulátort kötelező leselejtezni a légzsák kinyílásának esetén. Még egy nyest által megrágott nagyfeszültségű kábel javítása sem megoldott jelenleg. Ez jelentősen növeli a kárköltségeket. Egy kábel javításához szükséges kábelkészlet akár 7000 euróba is kerülhet. Egyes gépjárműgyártók szerencsére cserélhető védőburkolatot használnak. Ez akár 97 százalékkal is csökkentheti a javítási költségeket. Tipp: Elkezdődött a tisztán elektromos Mercedes EQB gyártása Kecskeméten
A súlyosan károsodott elektromos járművek tulajdonosai a javítási költségeken túl további kiadásokkal is szembesülhetnek. Elviekben elektromos gépkocsit csak olyan szerviz javíthat, amely minősítéssel rendelkezik a gyújtószikra-mentes nagyfeszültségű járművek javítására. Ha a gyújtószikra-mentesség a károsodás mértéke miatt nem garantálható – és ez a helyzet a károk viszonylag kisebb, de annál költségesebb része esetén –, akkor a szerviz személyzetének képzettsége nem elegendő.
Az Allianz kártapasztalatai alapján az ilyen késedelmek a kárrendezésben meghosszabbítják a javítási időt. A hagyományos meghajtású járművek baleseti kárainak javításához képest az is eltér, hogy az akkumulátor még akkor is nagy mennyiségű energiát tárol, ha maga a rendszer már nem működőképes. Így a tűzvédelmi óvintézkedések további költségekhez vezetnek. Ezt is ajánljuk: Esős időben a legnagyobb ellenséged az aquaplaning. Te tudod, mit tehetsz ellene?
A tanulmány azt az elterjedt nézetet, hogy az elektromos autó baleset esetén könnyebben kigyullad, egyelőre cáfolta. „Németországban évente mintegy 15 ezer kigyulladt járműről érkezik bejelentés. Ebből az elektromos gépkocsik aránya még egy százaléknál is jelentősen kevesebb. Vizsgálatunk során még mindig nem látunk magasabb tűzkár valószínűséget elektromos járművek esetében a hagyományos benzines, illetve dízelhajtású járművekhez képest” – mondja Reinkemeyer.
Ezek a cikkeket is ajánljuk: