Mini Aceman SE Jhon Cooper Works modell Chilli piros színben, oldalról, éjszakaifotón.

Nem ma volt, hogy utoljára Mini modellt teszteltem és akkor is egy Cooper S-ről volt szó. Érthető tehát, hogy most, mikor a kezeim közé került az új elektromos Aceman S JCW kiadás, egy merőben új világba csöppentem. Tetszett? Talán, igen! Összezavartalak? Semmi gond, olvass tovább!

Chilli Red fényezés a nyomokban Minit tartalmazó kasztnin

Nem tagadom, hogy az autó színe és a JCW kiadáshoz tartozó dekor elemek, mint az első és hátsó lökhárítók, a küszöbök, a kéttónusú fényezés és a felnik, az új első és hátsó LED fényszórók fény játéka indításkor és leállításnál, irányjelzésnél, izgalmas megjelenésű autóvá teszik az Acemant. Ám a kerek lámpák hiánya, a kis méretű SUV kivitel és a valahogy szögletesnek érződő, mégis lekerekített orr rész nálam kissé elnyomja azt a klasszikus, “Tetszik, mert Mini” érzést. Kövezzetek meg, de a kerek lámpa az kerek lámpa, nekem hiányzik nagyon. Persze az ízlés, az mindenkinek a sajátja.

Hátulról azonban nagyon tetszetős, a dupla kipufogó formájúra húzott lökhárító és a lámpák is jól néznek ki, a sötétített hátsó ablakok pedig kifejezetten hozzátesznek a megjelenéshez, ráadásul hasznos is, ha nem látnak be sem a csomagtérbe, sem pedig a hátsó ülésekre. Nagyon tetszik, hogy az Aceman felirat és a Mini logó matt felületű, fekete badgekkel lett megoldva, a rikító sárga S betűt azért el tudnám engedni róla. A kedvencem természetesen az ablakok aljától hirtelen szélesedő vonalvezetés. Az igazi versenyautók szélesítését juttatja eszembe, ami ugye mindennek is, nagyon jól áll! 1745 mm-es szélességével tekintélyes a hátsó rész, de még nem tolakodóan nagy például egy szupermarket parkolójában.

   

Az Aceman leginkább oldalnézetből hordozza a klasszikus Minik vonalait, 4079 mm-es hosszával azonban bő 20 cm-el foglal több helyet, mint az elektromos Cooper, meg hát ugye ajtóból is kettővel többet találunk. 18 colos JCW Rallye Spoke “téli” felnikkel érkezett hozzám az autó. Nekem a nyári verziók formái jobban tetszenek, de többen mondták, hogy szerintük remekül mutat ez is. Személy szerint nem bántam, hiszen a két választható “nyári” keréktárcsa már 19-es méretben érkezik, én pedig egy ilyen kis autóhoz, kis kerekek stílusú lány vagyok, az Aceman SUV kivitele pedig még nem jelenti azt, hogy valóban egy hatalmas autóról beszélünk. Jár még a felszereltséghez tetősín páros is, amitől még egyértelműbb, hogy az Aceman-t kalandozásra szánta a gyártó. 

Hatótáv dilemma, nyomnád is neki nagyon, de nem is

Ez talán az elektromos autózás egyik legédesebb és legkeserűbb oldala, főleg ha egy olyan kis méregzsák autóról beszélünk mint ez a Mini SE. Végtelennek érződő erő, ami kirepít a világból, ám ahogy a benzines ősöknél is, úgy az elektromos utódoknál halmozottan igaz, hogy minél jobban nyomod, annál többet eszik. A gyártó által megadott átlag 16 kWh/100 km fogyasztás abszolút reális, sőt városon belül még alacsonyabbat is ki tudsz hozni belőle, ha okosan használod a visszatöltő funkciókat és vezetési módokat. 

Azonban ha Te is Villám McQueennek érzed magad ezekben mint én, észben kell tartani, hogy nagy sebességnél, autópályán azért megcsappan a megtehető kilométerek száma, ami természetes az EV járművek esetében. Azért ha jó előre tervezel és kinézed a töltőpontokat, valamint figyelsz rá, hogy 100 km/h körül maradj szuperül kiautózható egy közel 300 km-es hatótáv nagyobb sebesség mellett is. Városi használatban megkockáztatom, hogy még a gyártó által ígért 355 km-hez is hozzá lehet varázsolni egy kicsit.

Ha viszont játszani lenne kedved… Abban jó partner lesz az Aceman, hiszen 258 lóerőt és 350 Nm nyomatékot használhatsz ki, ráadásul az elektromos autók szögegyenes nyomaték görbéjével, ami lefordítva annyit tesz, hogy megy mint a villám! Agilis, könnyen manőverezhető és igen csak izgalmas az érzés, hogy bár egy nagyobb Mini-ben ülsz, mégis érzed a jól megszokott játékosságot, arról nem is beszélve, hogy a generált hang gyorsításkor azonnal egy űrhajó érzetét kelti, ami kifejezetten tetszett. Felejtsd el a lágy elektromos búgást, a Star Warsos podracer hang a menő! Sajnálom, hogy versenypályán nem volt lehetőségem kipróbálni, biztos, hogy széles vigyorral az arcomon szálltam volna ki.  A vezetés támogató rendszerek pontosak és a fékezésből, kigurulásból visszanyert energiával is nagyon okosan lehet játszani városon belül. 

A 49,2 kW-os akkupack maximum 90 kW-al tudja felvenni az áramot, így a 10-80% töltés mindössze 30 percet vesz igénybe, természetesen ha alacsonyabb teljesítményű töltőt használunk, vagy otthoni keretek között töltjük az autót akkor a fenti idő, arányosan több. A Mini töltő csatlakozói és készlete alapból fel van készítve az otthoni töltésre is, így nem kell plusz készülékeket beszereltetni otthonodba, ám a gyártó javasolja egy wallbox megvásárlását, a még hatékonyabb otthoni töltés érdekében.

John Cooper örökség – ízig vérig sportos belső

Az Aceman beltere nagyon vagány! Bár a klasszikus műszerfal hiánya elsőre kissé szokatlan volt, nagyon hamar megszoktam, hogy a HUD-ra figyeljek, illetve a középen elhelyezett 24 cm átmérőjű OLED érintőkijelző kellően nagy, hogy leolvass róla bármit amire szükséged van. Akárhová nézel szellős a design elrendezése és ultra modern, letisztult érzést kelt.

A tárolórekeszek is megfelelő méretűek, ám Nekem hiányoztak a korábbi Minikben látott repülőgép műszerekre hasonlító kapcsolók és műszerek. A klímavezérlés például teljes egészében az infotainment-re került. A megmaradt 4 repülős kapcsoló a váltásról, indításról, az experience mód kiválasztásáról és a hangvezérlésről gondoskodik. Minden más tapis, vagy lapos gomb, amiken már nem igazodom ki olyan könnyen ha nem nézek oda.

Az említett Experience módok is nagyon izgalmasak, 5 módból 4 gyári beállítás, egy pedig teljesen személyre szabható. Ez önmagában még nem minden, hiszen a módokhoz különböző hangulatvilágítás és dizájn is társul. A teljes műszerfalat a hangszórók szövetére hasonlító borítás fedi, ami mögé több száz led van beépítve, hogy a megfelelő alakzatot és színt jelenítség meg a műszerfal teljes szélességében, valamint az ajtókon és a díszítő elemeken. Legnagyobb örömömre, a beltérből szembetűnően hiányzik a zongoralakk, helyette selyemfényű fém keretek és kellemes tapintású műanyag, borítások találhatóak. 

Az ülések kagylós, sportos kialakításához társul a bőr és szövet keverék ülésborítás, amelyen láthatjuk a JCW logót, valamint sportos piros díszvarrásokat. Kifejezetten tetszett, hogy a gyártó több helyen is használt biztonsági öv szalagból kialakított díszítéseket, mint pl a kormányon és az amögött futó műszerfal szöveten. A beltér hatalmas, amihez hozzátesz még a tető teljes hosszában futó panoráma üvegezés is, amelynek sötétítő burkolata természetesen elektromosan vezérelhető.

A Harman Kardon hangfalak pedig biztosítják a teljes buli élményt, nagyon szépen, tisztán és ha kell hangosan szólnak. Jó hírem van, ha éppen disco módban autóznál sem kell aggódnod, az Aceman összeszerelése és anyaghasználata gondoskodik róla, hogy ne legyen basszus ami zörgeti a karosszériát. A 60:40 arányban dönthető üléseknek köszönhetően a csomagteret akár 1050 literig is bővítheted, és a padlóba süllyesztett tárolónak köszönhetően a töltő sem foglal el plusz helyet a csomagtérből.

Összegzés és ár

Nos, az Aceman vitathatatlanul egy izgalmas, fiatalos autó, ami a modern elektromos hajtás rengeteg előnyét hordozza. Kényelmes, tágas, de nem túl nagy. Fiatal pároknak, kisgyermekes családoknak és persze hölgyeknek is tökéletes választás városba, de akár rövidebb vidéki utazásokhoz is. Utóbbinál azért használom a rövidebb jelzőt, mert a jelenlegi töltő struktúra mellett, azért futhat még meglepetésekbe az ember, ám ez nem az autó hibája és előbb utóbb biztosan nem okoz majd nehézséget nálunk sem. Az Aceman csak elektromos kivitelben elérhető, kezdő felszereltséggel 14 millió forinttól indul az árpaletta, a csúcsa pedig az SE JCW amihez szerencsém is volt, kicsivel kevesebb mint 19 millió forintot kóstál.

Izgatottan várom a következő Mini modelleket is, hiszen magának a márkának mostanra saját kultusza, rajongótábora van, ami nyilván nem véletlen. Te melyik Minit választanád a kínálatból?