Játékos és lendületes, sportos és erőteljes, egyedi és trendi. Ha néhány szóval kellene jellemezni az új elektromos MINI Coopert, akkor hirtelen ezt a hat jelzőt tudnám ráaggatni. A hazánkban tavaly év végén debütált kis villanyautó szerencsére teljesen megőrizte az általunk imádott ikonikus MINI-dizájnt, a gyártó nem akarta teljesen más formába önteni az elektromos motorral hajtott verziót. Természetesen azért mégis kicsit más lett, mint a többi MINI-modell. A MINI Cooper SE külső és belső kialakításába ugyanis olyan elemek is bekerültek, amelyek kizárólag az elektromos változatban találhatók meg. Ettől pedig még különlegesebb lett az amúgy is különleges kis angol autó.
Elektromos MINI Cooper: egyedi sárga logó
Ilyen visszaköszönő elem például a sárga színű, elektromos csatlakozó dugót formázó MINI Electric logó, amely a karosszérián több helyen is felbukkan. Elől, hátul, oldalt, sőt még a töltő csatlakoztatási pontjának ajtaján is. Az eletromos MINI Cooper-hez egyébként épp ugyanott kell csatlakoztatni a töltőt, ahol a benzines változatba az üzemanyagpisztolyt kell dugni. Ötletes megoldás.
Az itt-ott felbukkanó sárga szín (Energetic Yellow) játékossá, vidámmá teszi az autót. A külső tükörházborítás és a hűtőrács helyén lévő szürke borítás kerete is ebben az árnyalatban került a MINI-re. Sőt, a különleges, 17 colos, asszimetrikus, szinte teljesen zárt keréktárcsákon is találunk belőle. Természetesen, ha valakinek ez nem tetszik, akkor kérheti például szürkében a tükörházakat, és az ál-hűtőrács keretét, továbbá választhat más fajta keréktárcsát. Belül az automata váltón, a műszerfalon, a digitális kijelzők grafikájában is megtaláljuk a jellegzetes sárga árnyalatot.
Az elektromos MINI kizárólag háromajtós változatban kapható, a hátul utazók csak az első ülések előredöntésével tudnak be- és kiszállni. De hát valljuk be, a MINI Coopert egyébként sem családi autónak szánja a gyártó. Esetleg második autónak a családba. Az elektromos MINI pedig kifejezetten megfelelő erre a célra, különösen ha városi közlekedésre használjuk.
Lapozz, hogy még jobban megismerd az új elektromos MINI-t!
Mintha egy villámgyors gokartban ülnénk
A 184 lóerős kis villanyautó azonnali nyomatékra képes, így ha a zöldre váltó lámpánál rálépünk a pedálra, azonnal megindul alattunk. És nem is akárhogyan! Akár 3,9 másodperc alatt 60-on lehetünk! És mindezt olyan csendben teszi, hogy bent ülve szinte észre sem vesszük, hogy elindultunk. A körülöttünk lévők azonban érzékelik, mivel egy EU-szabályozás szerint a gyalogosok védelme érdekében az új e-autókba kötelező beépíteni egy hanggenerátort.
Hivatalosan teljes feltöltöttséggel 232 km-t tud megtenni az elektromos MINI Cooper, bár ezt erősen befolyásolja a vezetési stílusunk. Meg ugyebár a klíma, vagy éppen a fűtés használata, a csomagtér telítettsége, az utasok száma mind-mind megváltoztatják, általában csökkentik a hatótávot. Ám vezetés közben is lehet tölteni az autót: ha levesszük a lábunkat a gázról, bekapcsol az elektromos MINI Cooper regeneratív fékezése. Anélkül, hogy nyomnánk a féket, magától lassít az autó, és eközben tölt az akkumulátor. Alapból igen erősen fékez, de át lehet állítani gyengébb fokozatra. Én mindig átkapcsoltam, mert nem szerettem, hogy szinte lefejeltem a szélvédőt, olyan erősen kapcsolt be ez a fékezési funkció.
Ha nagyon spórolósan szeretnénk menni, akkor GREEN+ üzemmódba érdemes kapcsolni, de tudni kell, hogy ekkor szinte semmilyen kényelmi funkció nem működik. Mi kipróbáltuk, a nyári hőségben azonban nem éppen jó érzés, ha emiatt kikapcsol a klíma. A következő, GREEN fokozatban szerencsére már használható a légkondi. Ezt követi a MID, majd az igazán dinamikus SPORT fokozat. Autópályán természetesen kipróbáltuk SPORT üzemmódot, és szinte észrevétlenül értük el a 130 km/órás sebességet. Szívünk szerint tovább nyomtuk volna a pedált, a MINI Cooper SE is szinte könyörgött érte, hogy gyorsítsunk még.
A gokartos élmény valóban garantált, és nem csak az autópályán! Egy kicsi kocsiban száguldunk, épphogy kilátunk a szélvédőn, miközben úgy érezzük, hogy alig néhány centivel ülünk az út felett. Érezni az út minden bukkanóját, a kormány érzékenyen reagál minden mozdulatra. Ám mindeközben tökéletes biztonságban érezzük magunkat. Az autóban rejlő erő, a vezetéstámogató asszisztenciák, a biztonságot adó sportülések segítenek abban, hogy tökletesen át tudjuk adni magunkat a vezetés élményének.
MINI Cooper SE: így lehet tölteni
Otthon és nyilvános állomáson is tölthetjük az elektromos MINI-t. A legkényelmesebb persze otthon, hiszen így éjszaka, amíg alszunk, ugyanúgy feltölt az autónk, mint például a mobilunk. Szokatlan, hogy nem kell benzinkútra menni tankolni, hanem amíg épp pihenünk, vagy épp teszünk-veszünk a lakásban, addig a MINI-nk „megtankol”. Hihetelen kényelmes! Az otthoni töltés mehet normál 230 voltos fali csatlakozóból (ehhez alapfelszereltségként jár a töltőkábel és adapter), valamint az extraként kérhető Wallbox segítéségvel. Az előbbivel kb. 15 óra alatt tölthetjük fel teljesen az autót, az utóbbival kb. 3,5 óra is elég lehet a maximális töltöttségi szint eléréséhez.
Szerte a világban, így nálunk is egyre jobban bővül a nyilvános elektromos töltőhálózat. Benzinkutaknál, bevásárlóközpontok, áruházak és élelmiszerüzletek parkólóiban, irodaházak mellett, hotelek és egyéb szálláshelyek parkolóiban, utcai parkolóhelyeken sorra létesülnek a különböző szolgáltatók töltőpontjai. A MINI Cooper SE navigációja mutatja is, hogy a még meglévő hatótávon belül hol található elektromos töltőpont.
A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre több cég töltőihez használhatunk mobiltelefonos alkalmazást, így távolról ellenőrizhetjük például, hogy egy adott töltő vajon éppen szabad és működőképes-e. Több alkalmazás kínál további kényelmi funkciókat, például értesítést kérhetünk egy foglalt töltő felszabadulásáról vagy üzenetet küldhetünk az éppen töltő felhasználónak. Sőt, vannak applikációk, amelyekben lehetőség van érkezés előtt lefoglalni a töltőt.
Az elektromos MINI Cooper alapfelszereltségéhez járó Mode 3 kábellel könnyen feltölthetjük az autót a nyilvános 11 kW-os töltőállomásokon. Itt két és fél óra kell ahhoz, hogy 80 százalékra feltöltsük az autót. Ugyanakkor számos nyilvános állomás kínál váltóáramú Type 2 konnektort vagy egyenáramú, gyorstöltésre alkalmas CCS csatlakozót, amely akár 50 kW energiát is adhat. A MINI Type 2 és CCS kompatibilis csatlakozójának köszönhetően rugalmasan használatjuk bármelyik töltőállomást. Így gyorstöltőn akár fél óra alatt 80 százalékos töltöttséget érhetünk el.
A következő oldalon megtudhatod, milyen új funkciók kerültek az autóba.
Új funciók kerültek az elektromos MINI-be
Kifejezetten az elektromos MINI-nek készült a kormány mögötti 5,5 colos digitális műszerfal. A lekerekített sarkú, téglalap alakú kijelzőn olyan adatok jelennek meg többek között, hogy hány kilométert tudunk még megtenni az adott töltöttséggel, hány százalékon van az akksi töltöttsége, mennyi az átlag- és az aktuális fogyasztás. De kiírja a dátumot és a pontos időt is. Mögötte emelkedik ki a motor beindításakor az extraként kérhető HUD (Head Up Display), amely többek között az aktuális sebességet, a fontosabb közlekedési táblákat jeneíti meg. Bár én akárhogy is állítottam az ülés és a kormány pozícióját, a kormány felső része valahogy mindig kitakarta a HUD-kijelzőt. Így sajnos nem sok hasznát tudtam venni.
Az elektromos MINI-ben is megtaláljuk a műszerfalon, középen elhelyezkedő hatalmas, tányérformájú érintőképernyős kijelzőt. A MINI-dizájn egyik kötelező eleme ez, amelyet már a MINI 60 Years Edition jubileumi kiadásban megszerettünk. A menürendszer könnyen kezelhető, logikusan felépített, itt irányíthatjuk a navigációt, csatlakoztathatjuk a mobilt, választhatunk rádióadót, ellenőrizhetjük az autó beállításait. Az eDrive szolgáltatások részeként itt jelenik meg például, hogy hol található a legközelebbi töltőállomás. Az autó töltöttségi szintjét pedig nemcsak a MINI-ben ülve, hanem távolról a MINI Connect Applikációval is ellenőrizhetjük a mobilunk segítségével.
Az érintőképernyős kijelző alatt találhatók a kétoldali klíma tekerőgombjai, az ülésfűtés, a belső keringtető, a szélvédő fűtés gombjai, valamint a MINI-kre jellemző kapcsológombok. Középen sárga színnel virít a kulcs nélküli indításhoz szükséges Start/Stop gomb, mellette balra a tolatóóradar és ütközésfigyelmeztető kapcsolók, jobbra a kipörgésgátló és a vezetési módot változtató kapcsoló.
Elektromos autót vezetni trendi dolog
Budapestről Kiskőrösre mentem le az elektromos MINI-vel, ami tőlünk kb. 140 km, ebben városi út, autópálya és normál országút is van. Közel 100%-os töltöttségről indultam, ám mire megérkeztem, alig maradt 30 km-re elegendő energia az autóban. Ez nagyjából 170-180 km-es hatótávot jelent (a WLTP szerint 232 km teljes töltöttséggel). Oké, használtam a klímát, néha SPORT üzemmódba tettem, olykor erősebben gyorsítottam – érezni akartam az erejét, és a gokartos-feelinget.
Mit mondjak…meglehetősen izgultam, hogy elég szufla legyen az autóban, és leérjek vele töltés nélkül Kiskőrösre. Ahol nyugiban tudom éjszaka tölteni. Mert még nem vagyok hozzá szokva az elektromos autó használatához. Nincs igazán tapasztalatom, hogy mennyi időt vesz igénybe a töltés, félek, hogy nehezen találok a közelben töltőpontot. Mennyivel egyszerűbb begurulni egy benzinkútra, és 10-15 perc alatt megtankolni…!
Ám azt mondják, hogy aki elkezdi, az könnyen át tud állni. Egy kicsit kell csak változtatni az életünkön, kicsit kell más fejjel gondolkodni, talán egy kicsit jobban meg kell tervezni a napunkat, az útvonalat, ha e-autóval vágunk neki egy hosszabb útnak. Városi kökzlekedésre pedig kimondottan tökéletes egy e-autó! Ráadásul ha otthon is lehet tölteni, az ideális. Egy benzines/dízel autóval ezt nem lehet megtenni.
Elektromos autót vezetni különleges életérzés. Például azért, mert úgy érezzük közben, hogy mi is részese vagyunk ennek az új, tudatos, „zöld” trendnek, amiben menő dolog részt venni. Az pedig valóban elég trendi és jó érzés, hogy egy teljesen elektromos autóval kilométerenként nulla gramm szén-dioxidot és egyéb káros anyagot pufogunk ki a levegőbe.
A MINI Cooper SE fontosabb adatai
Indulóár: 10 500 000 Ft – állami támogatással 8 000 000 Ft
Teljesítmény: 184 LE és azonnali nyomaték
Gyorsulás: 0-60 km/órára 3,9 mp alatt; 0-100 km/órára 7,5 mp alatt
Hatótáv (WLTP): 232 km
Akkumulátor kapacitás: 32,6 kWh
Gyorstöltés: 80%-ra 2,5 óra alatt (11 kWh, váltóáram) / 80%-ra 3,5 óra alatt (50 kWh, egyenáram)
4 felszereltségi szint: S, M, L, XL
Ajtók száma: 3
Szállítható személyek száma: 4
Csomagtér: 211-731 liter