Kezdőlap Autók Kipróbáltuk A VW Golf volt, van és lesz: a minden korszakot meghatározó ikont...

A VW Golf volt, van és lesz: a minden korszakot meghatározó ikont teszteltük

Egy autó, amely mindig képes megújulni és meglepni vezetőjét. A 47 éves múltra visszatekintő Golf legújabb változata vajon szintén belopja magát a szívünkbe? Azt kell mondanom, hogy igen! Ráadásul nem is akárhogyan: a hozzánk került 1.5 eTSI Golf külsejével és technológiájával is csábításra termett.

Egy kis Golf-történelem

A legelső Volkswagen Golf 1974. március 29-én gördült le a futószalagról, és két évvel később már több, mint egymillió eladott példányszámnál tartottak. 1983-ban a nagy népszerűségnek köszönhetően a fejlesztők piacra dobták a Golf második szériáját. Az újabb generációban már elérhető volt az ABS, a szervókormány, valamint az összkerékhajtás. Nyolc évvel később újabb mérföldkő következett: megjelent a Golf III. A műszaki változások mellett (hathengeres, vagy dízelmotor) a tervezők a biztonságra fektették a hangsúlyt. Nem csupán a törésteszteken sikerült kifejezetten jó számokat produkálni, de ebben a generációban jelentek meg elsőként a légzsákok is.

VW Golf 3

A Golf IV 1997-es megjelenése még magasabbra szinte emelte a biztonságról alkotott nézeteket, amelyeket a 2003-ban az akkori Golf legújabb változata, a piacra lépő Golf V tökéletesített. Ebben a generációban találkozhattak elsőként a vásárlók a hátsó oldallégzsákokkal, valamint a világon elsőnek számító TSI motorral. A 2008-ban megjelenő Golf VI leginkább műszaki tartalmában tért el korábbi elődjeitől, egyre nagyobb tételben kerültek le a gyártósorról a TDI és TSI modellek. Négy évvel később mutatkozott be a Volkswagen generáció VII. tagja. A széleskörű vezetéstámogató rendszerek mellett alacsony fogyasztásáról és elektromos hajtású rendszereiről is elhíresült szériát szinte rekord számban sikerült értékesíteni.

Jelenleg minden harmadik Golf egy hibrid modell

2019-ben pedig jött a Golf legújabb változata, a VIII. generáció, amely egy egészen más szintre emelte a Golfról alkotott nézetet. Nem is csoda, hogy 2020-ban a Golf lett a legkelendőbb modell Európában. Talán az egyetlen olyan autó a történelemben, amelyről elmondható, hogy minden egyes generációja igazi mérföldkőnek számított.

A következő oldalon következik a 1.5 eTSI Golf tesztje!

1.5 eTSI Golf: Modernizált külső

A formáját tekintve a VIII. generáció hozza a már megszokott Golf megjelenést, ám mégis ott kacsingat benne az újdonság, ami mindinkább a legmodernebb autók közé emeli. Van benne valami egyedi stílus, ami szerethetővé, ám egy kicsit furcsává is teszi. Akik szemügyre vették már, úgy jellemezték, hogy a Golf legújabb változata markánsabb, agresszívabb külsővel rendelkezik.

Számomra tesztautónk, az 1.5 eTSI Golf külsejében inkább a modern és digitalizált formavilág bontakozik ki. Fényszórói sokkal lejjebb és egy vonalban ülnek, mint idősebb testvérénél. Az orra erőteljesen lefelé ívelt, amitől nekem picit nyomottabbnak tűnik. A három lamellás, széles hűtőrács megidézi a manapság elvárt „rosszfiús” külsőt, amihez tökéletesen passzolnak a LED-es fényszórók. Ha pedig fényszóró, akkor muszáj megemlítenem a tesztautónkban lévő IQ Light elemeket. A 22 LED-ből álló fényforrás ugyanis reagál az időjárási körülményekre, valamint képes úgy fenntartani a reflektort, hogy közben nem vakítja el a szembe jövő autóst.

Hátsóját tekintve szinte minimálisan tér el VII-es társától az új Golf. Hátsó lámpái a markáns vonalvezetésbe idomulnak, a Golf felirat pedig a megszokott baloldal helyett középre, a márkajelzés alá került. A króm kipufogó továbbra is a lökhárítóba rejtve csillog. Ez az 1.5 eTSI Golf 26 milliméterrel hosszabb elődjénél, tengelytávja nagyjából ugyanakkora, míg magassága 36 milliméterrel kevesebb, így pedig 4%-kal csökkent a légellenállása. Első ránézésre kicsit olyan, mintha az elődje facelift-es változatát kapná a vásárló. Ez az állítás azonban abban a pillanatban megdől, amikor kinyitjuk a VIII. generáció ajtaját.

Lapozz és pillants be az 1.5 eTSI Golf belsejébe!

Futurisztikus belsőt kapott a Golf legújabb változata

A modernebb külső után számomra egyértelmű volt, hogy belül is valami hasonló újdonságokkal fogok találkozni. A sejtésem helytálló volt, de nem egy-két újdonság várt rám, hanem egy teljesen új Golf. Egy olyan futurisztikus valóságba csöppentem, amit elsőre nem is tudtam elhinni. Az 1.5 eTSI Golf ugyanis semmiben nem hasonlít elődjéhez. A hagyományos gomboknak például egyszer s mindenkorra búcsút intett a Volkswagen. Mindent a kifejezetten érzékeny érintőképernyős paneleken tudunk vezérelni. Hiányzott is a Start/Stop funkció gomb, helyette csupán a menüben tudtam ki-bekapcsolni. Ugyanilyen hiányosság számomra a hőmérséklet-, és hangerőszabályzó gombok, amelyek sem a középkonzolon, sem a kormányon nem találhatóak meg. Helyette a menüben, ujj csúszkálással tudjuk őket állítani.

A futurisztikus belsőre ráerősít a vezető előtt található, szinte mindent kijelző 10 hüvelykes digitális műszerfal is, amely mellett a középkonzolon elhelyezkedő 8,25 – felár ellenében 10,25 – hüvelykes monitor fedezhető fel, kifejezetten részlet gazdag menüjével. Kezelhetősége hasonlít az okos telefonokéhoz, de tanulni kell, mit merre találunk. Az infografikák azonban segítenek értelmezni a beállításokat. Gesztus-, és hangvezérléssel is tudunk néhány funkciót (rádió, klíma, navigáció) irányítani. Sajnos ezt egyelőre anyanyelvünkön nem tehetjük meg, de cserébe angolul egészen jól működik.

Hatalmas meglepetés volt számomra, hogy az általunk tesztelt 1.5 eTSI Golf-ban elérhető volt a Head-up Display, vagyis a vezető előtt a szélvédőre kivetített információk. Eddig még nem volt szerencsém ilyen megoldással találkozni. Az első pár napban, őszinte leszek, zavaró volt, mert balra kanyarodásnál sajnos kitakart néhány részletet. Éjszaka, szembejövő autó mellett viszont kitűnően megjelenítette az általam beállított információt.

A 1.5 eTSI Golf váltója mérföldkő a széria életében

Az utastér tágas, hátul is kényelmesen elfértek az utasok, akiknek kifejezetten elnyerte tetszését a három zónás klíma, hiszen így hátul is állítani tudtuk a hőmérsékletet. További örömforrás volt a hangulatvilágítás megválasztása, melyet 32 színárnyalatban módosíthatunk.

A vezető ülés motorosan, összesen 14 irányban állítható, kifejezetten kényelmes, és masszírozásra is képes. További plusz pont, hogy a motor leállításánál az ülés automatikusan hátrébb húzódik, ezzel is megkönnyítve a kiszállást. A Golf legújabb változata megfelelő méretű csomagtérrel rendelkezik a maga 380 literével. Ám az ülések döntésével ennél sokkal nagyobb teret nyerhetünk, egészen pontosan 1237 litert.

Tesztautónkat 7 fokozatú DSG váltóval vettük át, amely Shift by Wire rendszerrel működött, így a Golf egy újabb mérföldkövet tett le a széria történetében. Az apró, pöccinthető váltókar mégsem volt számomra újdonság, mivel egy korábbi tesztünkben (Opel Grandland) már megismertem és persze meg is szerettem az effajta automata váltót.

A Golf legújabb változata hatalmas piros pontot kapott tőlünk, lapozz, és kiderül,hogy miért.

A biztonság elsődleges

A Golf egyik legnagyobb újításának egy fáradt napon vesszük igazán hasznát. A Travel Assist funkció bekapcsolásának köszönhetően az autó nem csupán a sebességet és a sávot képes tartani, de magától ügyel a megfelelő követési távolság fenntartására. Nálam ugyan ez a funkció kikapcsolt állapotban volt, mégis bizonyos időközönként hangos pityegéssel jelzett, hogy a funkció nem érhető el. A személyes biztonságunk érdekében továbbá opcionálisan elérhető még a Proaktív utasvédelmi rendszer, amely egy várható ütközés esetében automatikusan bezár minden ablakot, és a biztonsági öveket is megfeszíti. Hatalmas piros pont egyébként a Volkswagennek, amiért szinte minden biztonsági funkció az alap felszereltség részét képzi. Így a sávtartó asszisztens, a gyalogos és kerékpáros felismerés, valamint a fáradtság érzékelő szenzor is alaptartozéknak minősül.

Új autók esetében szinte már elvárt a parkoló radar megléte, ami a Golf esetében tökéletesen működött, erre nem is lehet panaszom. Arra azonban már igen, hogy egy ilyen kategóriájú autóhoz, amely a modern és digitális irányzatot képviseli, nem jár a tolató kamera. Mindannak ellenére, hogy szeretek önállóan parkolni, eléggé hiányzott a kamera képe, mivel a hátsó ablakon nehezen láttam ki. Említést érdemel még az opcionálisan kérhető Car2x funkció, amelynek segítségével az autó egy 800 méter sugarú körben képes kommunikálni a hasonló rendszerrel működő autókkal. Így valós idejű információkat tudnak megosztani egymással.

A mild-hibrid ereje

Az általam tesztelt 1.5 eTSI Golf a maga 150 lóerejével kellemes vezetési élményt nyújtott. Ehhez minden bizonnyal hozzájárult a négyhengeres benzinmotor, lágy hibrid hajtásláncával is. A 250 Nm nyomatékkal rendelkező Golfot automatikus vitorlázás funkcióval is ellátták, így sokkal kedvezőbb fogyasztást is elérhetünk. A gyártó által megadott adatok alapján átlag 4,7 literes fogyasztásra képes az autó. Ezzel szemben én a legjobb esetben is 6,8-7,6 litert tudtam produkálni. Hozzáteszem, ebben főként autóút és autópálya volt, városi közlekedés szinte alig.

A kedvező fogyasztáshoz hozzájárult az autóban található 48 voltos lítium-ion akkumulátor, amelyet lassításkor táplál vissza a villanymotor. A teszt során érdekes volt megtapasztalni, hogy mikor fékezi az autót a generátor, és mikor a hagyományos fékrendszer. A pár napos teszt alatt leginkább a finom fékezést alkalmaztam, hogy minél több energiát nyerjek vissza. A bőrborítású kormány megfelelő visszajelzést ad az útról, és fordulékonysága is remekül jött a kanyargós utakon. Az autó kívül belül egyaránt csendes. A futómű azonban számos visszajelzést ad az út minőségéről, de számomra a Golf-ok mindig is ilyenek voltak.

Ennyibe kerül a Golf legújabb változata

Benzines változatban válogathatunk 96, 110, 130, 150 lóerős változatból, míg dízelmotorral 115, 150 lóerős típus érhető el. Az új Golf induló ára Life felszereltséggel 7 803 430 forint, Style verzióban 8 991 510 forint. Az általunk tesztelt, 8,5 másodperc alatt 0-ról 100-ra gyorsuló 1.5 eTSI Golf pedig kicsivel több, mint 10 000 000 millió forintba kerül.