Kezdőlap Style&Trend Trend 8 gyönyörű autómentes város, ahol a jövő már elkezdődött

8 gyönyörű autómentes város, ahol a jövő már elkezdődött

A Városligeti Kós Károly sétány autómentes látványterve (Fotó: Liget Budapest/Facebook)

A környezettudatosság terjedésével egyre több ország nagyvárosainak vezetése teszi le voksát a karbonsemlegesség mellett. Ennek természetesen egyik alapvető feltétele az autók kiszorítása bizonyos városrészekből, valamint a megfelelő tömegközlekedés és kerékpárhálózat megteremtése. Bár még mindig Európa városai járnak élen az autómentesítésben, a világ számos földrészén is egyre több helyen bukkannak fel autómentes városok vagy legalábbis városrészek. Mutatjuk a legszebbeket.

1. Koppenhága, Dánia

(Fotó: Julian Hacker/Pixabay)

Dánia és azon belül is Koppenhága évtizedek óta élen jár az autómentesítésben. A város már a 60-as évek óta tudatosan szorítja vissza az autós forgalmat és ezzel egyideőben pedig bővíti a gyalogos és bicikliutak kialakítását. Ma Koppenhágában több mint 320 kilométer kerékpárút található, a városigazgatás pedig újabb bicikliutak kialakíátás tervezi, amelyek egyfajta gyorsforgalmi utakként szolgálnak majd, így kötve össze a bevárost az agglomerációval.

2. Hamburg, Németország

(Fotó: liggraphy/Pixabay)

Németország második legnagyobb városában fokozatosan próbálják visszaszorítani az autós forgalmat. Az úgynevezett „zöld hálózat” projekt keretén belül a következő 20 évben a város 40%-át már biciklisávok, járdák, és parkok fogják alkotni. Emellett Hamburgban is tervezik bevezetni azt a szigorítást, ami Frankfurtban és Berlinben már érvényben van. Eszerint a 2015-nél korábban forgalomba helyezett dízelautók ki lesznek tiltva bizonyos városrészekből.

És hogy milyen Budapesten biciklivel a belvárosban közlekedni, arról itt olvashatsz: Biciklivel a belvárosban? Budapest kerékpárútjai egy női autós szemével

3. Madrid, Spanyolország

fotó: Pixabay/ysawatdeekha

Madrid központi részei már évek óta autómentes övezet. Azok, akik a tiltás ellenére mégis behajtanak autóval ezekre a területekre, 100 eurós bírságra számíthatnak – ez alól kivételt képeznek az adott városrész lakói. Ez azonban még nem minden! Azok, akiknek az autójukat egy meghatározott évjárat előtt gyártották, ezáltal a legkorszerűtlenebbek a környezetszennyezést nézve, magasabb parkolási díjakat kell fizetniük. A városvezetés emellett a következő öt évben jelentősen át fogja tervezni Madrid legforgalmasabb utcáit sétálóutcákká alakítva azokat.

4. Párizs, Franciaország

(Fotó: Anthony DELANOIX/Unsplash)

A francia főváros levegője az egyik legszennyezettebb Európában, csak Moszkva áll rosszabbul a nagyvárosok között. Ezért az 1997-es évjáratnál öregebb járműveket kitiltották hétköznapokon a belvárosból, a városvezetés pedig 2020-ra bizonyos útszakaszokra csak elektromos autókat fog beengedni. Ráadásul minden hónap első vasárnapja autómentes nap: a belvárosban reggel 10 és este 6 óra között nem lehet autóval közlekedni, amit aztán a város többi részére is kiterjesztették, írja a Forbes.

Tudtad, hogy Párizsban nemcsak autós mozi, hanem vízi mozi is van? Ha nem,a kkor ez a cikkünk épp neked szól: Az autós mozi a múlté, Párizsban már vízimozi is van

További autómentes városok a következő oldalon.

5. Helsinki, Finnország

(Fotó: Tapio Haaja/Pixabay)

Finnország lakosságának folyamatos növekedése nem lesz egyenesen arányos az utakon található autók számával, ígéri a finn kormány. Az ország következő tíz éves tervében szerepel az autók folyamatos kiszorítása a nagyobb városokból. Így például Helsinkiben már csak a kül- és kertvárosokban lehet autóval közlekedni. A város az autómentes élethez külön alkalmazásokat is fejlesztett, amelyekkel könnyű megtalálni a hozzánk legközelebb eső busz-, villamosmegállókat, közösségi kerékpárokat.

6. Csengtu, Kína

(Fotó: Tapio Haaja/Pixabay)

A kínai Szecsuán tartomány fővárosát már eleve úgy tervezték, hogy a város bármely pontjára el lehessen jutni 15 percen belül gyalog vagy tömegközlekedéssel. Az autós forgalom csak az úthálózat felét használhatja, a másik fele a gyalogosoknak és kerékpárosoknak van fenntartva.

És hogy milyen Budapesten biciklivel a belvárosban közlekedni, arról itt olvashatsz: Biciklivel a belvárosban? Budapest kerékpárútjai egy női autós szemével

7. Bogota, Kolumbia

(Fotó: Random Institute/Unsplash)

Gondoltad volna, hogy ez a hétmillió lakosú, dél-amerikai nagyváros már az 1950-es évek óta tudatosan építi a gyalogos és biciklis forgalmat kiszolgáló útszakaszokat? Ezekből ma már több mint 300 kilométer hálózza be Kolumbia fővárosát, ráadásul a belváros túlnyomó része évek óta autómentes, ezeken a területeken csak a tömegközlekedés járművei közlekedhetnek.

8. Milánó, Olaszország

(Fotó: Pixabay)

Milánó városvezetése azzal próbálja elősegíteni az autómentességet, hogy mindenkinek kedvezményes tömegközlekedési utazást biztosít, feltéve, ha vállalják, hogy nem közlekednek autójukkal a belvárosban. Ehhez egy külön online felületet is létrehoztak, ahol az autó regisztrációja után jelezni lehet, ha az adott napon valaki otthon hagyta a kocsiját, és ezáltal jogosult a kedvezményre.

Autómentes városok témában az alábbi cikkek is érdekelhetnek:

Forrás: Brightside.me