A környezettudatosság terjedésével egyre több ország nagyvárosainak vezetése teszi le voksát a karbonsemlegesség mellett. Ennek természetesen egyik alapvető feltétele az autók kiszorítása bizonyos városrészekből, valamint a megfelelő tömegközlekedés és kerékpárhálózat megteremtése. Bár még mindig Európa városai járnak élen az autómentesítésben, a világ számos földrészén is egyre több helyen bukkannak fel autómentes városok vagy legalábbis városrészek. Mutatjuk a legszebbeket.
1. Koppenhága, Dánia
Dánia és azon belül is Koppenhága évtizedek óta élen jár az autómentesítésben. A város már a 60-as évek óta tudatosan szorítja vissza az autós forgalmat és ezzel egyideőben pedig bővíti a gyalogos és bicikliutak kialakítását. Ma Koppenhágában több mint 320 kilométer kerékpárút található, a városigazgatás pedig újabb bicikliutak kialakíátás tervezi, amelyek egyfajta gyorsforgalmi utakként szolgálnak majd, így kötve össze a bevárost az agglomerációval.
2. Hamburg, Németország
Németország második legnagyobb városában fokozatosan próbálják visszaszorítani az autós forgalmat. Az úgynevezett „zöld hálózat” projekt keretén belül a következő 20 évben a város 40%-át már biciklisávok, járdák, és parkok fogják alkotni. Emellett Hamburgban is tervezik bevezetni azt a szigorítást, ami Frankfurtban és Berlinben már érvényben van. Eszerint a 2015-nél korábban forgalomba helyezett dízelautók ki lesznek tiltva bizonyos városrészekből.
És hogy milyen Budapesten biciklivel a belvárosban közlekedni, arról itt olvashatsz: Biciklivel a belvárosban? Budapest kerékpárútjai egy női autós szemével
3. Madrid, Spanyolország
Madrid központi részei már évek óta autómentes övezet. Azok, akik a tiltás ellenére mégis behajtanak autóval ezekre a területekre, 100 eurós bírságra számíthatnak – ez alól kivételt képeznek az adott városrész lakói. Ez azonban még nem minden! Azok, akiknek az autójukat egy meghatározott évjárat előtt gyártották, ezáltal a legkorszerűtlenebbek a környezetszennyezést nézve, magasabb parkolási díjakat kell fizetniük. A városvezetés emellett a következő öt évben jelentősen át fogja tervezni Madrid legforgalmasabb utcáit sétálóutcákká alakítva azokat.
4. Párizs, Franciaország
A francia főváros levegője az egyik legszennyezettebb Európában, csak Moszkva áll rosszabbul a nagyvárosok között. Ezért az 1997-es évjáratnál öregebb járműveket kitiltották hétköznapokon a belvárosból, a városvezetés pedig 2020-ra bizonyos útszakaszokra csak elektromos autókat fog beengedni. Ráadásul minden hónap első vasárnapja autómentes nap: a belvárosban reggel 10 és este 6 óra között nem lehet autóval közlekedni, amit aztán a város többi részére is kiterjesztették, írja a Forbes.
Tudtad, hogy Párizsban nemcsak autós mozi, hanem vízi mozi is van? Ha nem,a kkor ez a cikkünk épp neked szól: Az autós mozi a múlté, Párizsban már vízimozi is van
További autómentes városok a következő oldalon.
5. Helsinki, Finnország
Finnország lakosságának folyamatos növekedése nem lesz egyenesen arányos az utakon található autók számával, ígéri a finn kormány. Az ország következő tíz éves tervében szerepel az autók folyamatos kiszorítása a nagyobb városokból. Így például Helsinkiben már csak a kül- és kertvárosokban lehet autóval közlekedni. A város az autómentes élethez külön alkalmazásokat is fejlesztett, amelyekkel könnyű megtalálni a hozzánk legközelebb eső busz-, villamosmegállókat, közösségi kerékpárokat.
6. Csengtu, Kína
A kínai Szecsuán tartomány fővárosát már eleve úgy tervezték, hogy a város bármely pontjára el lehessen jutni 15 percen belül gyalog vagy tömegközlekedéssel. Az autós forgalom csak az úthálózat felét használhatja, a másik fele a gyalogosoknak és kerékpárosoknak van fenntartva.
És hogy milyen Budapesten biciklivel a belvárosban közlekedni, arról itt olvashatsz: Biciklivel a belvárosban? Budapest kerékpárútjai egy női autós szemével
7. Bogota, Kolumbia
Gondoltad volna, hogy ez a hétmillió lakosú, dél-amerikai nagyváros már az 1950-es évek óta tudatosan építi a gyalogos és biciklis forgalmat kiszolgáló útszakaszokat? Ezekből ma már több mint 300 kilométer hálózza be Kolumbia fővárosát, ráadásul a belváros túlnyomó része évek óta autómentes, ezeken a területeken csak a tömegközlekedés járművei közlekedhetnek.
8. Milánó, Olaszország
Milánó városvezetése azzal próbálja elősegíteni az autómentességet, hogy mindenkinek kedvezményes tömegközlekedési utazást biztosít, feltéve, ha vállalják, hogy nem közlekednek autójukkal a belvárosban. Ehhez egy külön online felületet is létrehoztak, ahol az autó regisztrációja után jelezni lehet, ha az adott napon valaki otthon hagyta a kocsiját, és ezáltal jogosult a kedvezményre.
Autómentes városok témában az alábbi cikkek is érdekelhetnek:
- Autómentes, valós városi övezetekben teszteli önvezető autóit a Volvo
- Teljesen autómentes lesz a Városliget és a Hősök tere
- A bécsi belváros autómentes övezet lesz még ősz előtt
- Bécs – Mit tanulhatunk a világ egyik legélhetőbb városától?
Forrás: Brightside.me