törésteszt női bábukkal
Fotó: EURO NCAP

2022-től kötelező lesz az Euro NCAP új autós töréstesztjein a női törésteszt bábuk alkalmazása, vezetői pozícióban és utasként egyaránt. Az eddigi töréstesztek során szinte mindenhol kizárólag olyan törésteszt bábukat alkalmaztak, mely egy normál testalkatú, közepes testmagasságú férfinak felelt meg (177 cm magas, 76 kg súlyú). Két év múlva azonban már a női tesztbábuk is kötelező jelleggel megjelennek, legalábbis az Euro NCAP tesztjeinél. Erről döntött az Európai Bizottság, amikor elfogadta az új járműbiztonsági elírásokat.

Erősen indokolt a női törésteszt bábuk alkalmazása

Női próbabábuk már 1995 óta léteznek, de eddig semmi nem írta elő azok kötelező jellegű alkalmazását. Pedig bizonyított, hogy autóban ülve a nők baleset esetén többnyire súlyosabb sérüléseket szenvednek, mint a férfiak, bekötött biztonsági öv használatakor is.

női törésteszt bábu
(Fotó: Dynamic Test Center, AGU Zürich)

A nők anatómiája merőben eltér a férfiakétól, éppen ezért máshogyan reagálnak az esetleges ütközésekkor. Az alacsonyabb testmagasság és testtömeg, a ritkább csontsűrűség, a törékenyebb csontozat és az izomtömeg elosztás mind indokolttá teszik a női bábu alkalmazását. Eltérő testi adottságaikra tekintettel a fejet érő „ostorcsapás”, valamint mellkasi sérülések esetén jóval nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint a férfiak.

A tesztbábuk az elmúlt időszakban sokat korszerűsödtek. Fejlődött a gerincoszlop és a medence, 12 bordás lett a mellkas, és még a szemgolyó érzékenységét is tökéletesítették a lehető legpontosabb hatásvizsgálat érdekében.

Forrás: Baleset-megelőzés/Facebook

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •