Függetlenül attól, hogy már évek óta vezetsz vagy csak most tanulsz vezetni, számos dolog van, amit érdemes észben tartanod az autó karbantartásával kapcsolatban, ugyanis ezek többségéről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Íme a legfontosabb használati és karbantartási tippek, amellyel könnyedén megőrizheted az autód állapotát, hogy az a lehető legtovább képes legyen kiszolgálni téged és családodat.
1. A sebességváltó nem kéztámasz
A 7 rossz vezetési szokás, amivel tönkreteheted az autót című cikkünkben már megírtuk, hogy sok sofőr a sebességváltó karon pihenteti a kezét vezetés közben. Noha kényelmi szempontból valóban jó megoldás, műszaki szempontból már annál kevésbé. Amellett, hogy kifejezetten balesetveszélyes egy kézzel vezetni, a sebességváltóra nehezedő állandó nyomás károsíthatja a szinkron szerkezeteket és a fogaskereket. A kelleténél több érintkezés pedig esztétikai szempontból sem kívánatos, hiszen ezzel kikezdheted a sebváltó anyagát.
2. Figyelj az olajra!
A nagykönyv szerint, minden 4800 km megtétele után szükséges az olajcsere, a szakértők azonban ennél jóval több megtett út után javasolják a cserét. Egyesek 12 000 kilométert írnak elő, de sokan a 16 000 kilométer megtételét sem tartják túlzásnak. Az olaj mennyiségét azonban célszerű sűrűn ellenőrizni, ugyanis nem jó, ha nagyon leesik a kocsiban az olajszint.
További karbantartási tippek a következő oldalon.
3. Hosszú szünet utáni használat
Tavaly, főleg a koronavírus-járvány miatt többször előkerült már a téma. Az otthoni munkavégzés, távoktatás és korlátozások miatt a korábban napi használatban lévő autók az utóbbi egy évben napokon vagy akár heteken át mozdulatlanul vesztegeltek az utcán vagy garázsban. Az emberekhez hasonlóan ezek a járművek is megsínylik a hosszas mozgáshiányt, a tartós kényszerpihenőt. Az alábbi cikkeinkből megtudhatod, mire kell figyelni, ha hosszabb idő után akarod újra használni az autódat:
- Az autónak sem tesz jót a kényszerpihenő – így gondozd a karantén idején
- Figyeljünk oda, különben megromlik az üzemanyag a karantén alatt
4. Ne terheld a slusszkulcsot!
Tudjuk, hogy a kulcstartó az egyik legnépszerűbb módja egy autótulajdonosnak az egyénisége kifejezésére, de a slusszkulccsal óvatosan kell bánni. Soha ne legyen a fő kulcscsomód, inkább önmagában tartsd, ugyanis ha a kulcsot túl nagy súly húzza lefele, az bizony tönkre teheti az indító mechanikáját. Így amíg nem áll rendelkezésünkre szélsekörben digitális kulcs, addig óvd a slusszkulcs állapotát azzal, hogy nem pakolod tele felesleges súlyokkal.
További karbantartási tippek a következő oldalon.
5. Jegyzetelj!
Érdemes mindenről pontos jegyzetet készíteni, legyen szó a szervízelés okáról, dátumáról, olajcseréről, de még arról is, hogy egy-egy teletank pontosan mennyi kilométert eredményez. Ha ezekben észreveszel eltérést, érdemes felkeresni egy szakembert, és ha beüt a krach, ezek az apró információk sokat segíthetnek. Bizonyára találsz erre egy megfelelő okostelefonos alkalmazást, de a célnak tökéletesen megfelel, ha a telefonod jegyzeteibe írod fel ezeket.
6. Centrírozás
A centrírozás, azaz a gumiabroncs-kiegyensúlyozás megelőzi a gumiabroncsok idő előtti kopását, ugyanakkor vezetésbiztonsági szempontból is fontos. Ugyanis a kiegyensúlyozatlan kerék kiszámíthatatlanul tud viselkedni az úton. Különösen fontos szerepe lesz a kiegyensúlyozásnak, ha a gyári méretnél nagyobb méretkategóriájú abroncsokat használsz. Éppen ezért minden gumicserénél a kerék kiegyensúlyozottságát is ajánlott ellenőriztetni.
Az autó megfelelő karbantartása nem elhanyagolható, olvass tovább és megtudod, hogyan óvhatod meg az állapotát sokáig.
7. Légszűrő csere
A levegőszűrő lényegében az autód tüdeje, és bizony óvni kell. A levegőszűrű egy féligáteresztő, a folyadék vagy gáz áramlásának útjába állított akadály, ami az aprószemcsés szilárd anyagok eltávolítására szolgál. Ez az általában papírból készült szűrő megakadályozza a szennyeződés bejutását az égéstérbe. Alapvetően négy féle anyagból készül: papír (vagy más jellegű cellulózhoz hasonlító szálas anyagok), hab, rozsdamentes acélháló vagy pamutos géz. Járj utána, hogy milyen időközönként érdemes ezt cserélni.
8. Felejtsd el a magasnyomású mosót!
A karosszériánál megengedett, azonban a motorháztető alatti tisztításkor kimondottan tilos magasnyomású mosót használni. Gondolj csak bele, hogy mennyi kábel, cső, apró alkatrész és gumitömítés található itt, amelyeket egy magasnyomású mosó vízsugara könnyedén elmozdíthat, kimozdíthat a helyéről. A motor körül tisztítást végezd inkább kézzel, egy jól bevált rongy és némi tisztító folyadék segítségével. Plusz tippünk: Tudtad, hogy akár 1,5 deci vízzel is megoldható az autó tisztítása?
Forrás/képek: brightside.me