Kezdőlap Autók DMB Kisokos 8 egyszerű tipp, hogy az autód ne amortizálódjon feleslegesen

8 egyszerű tipp, hogy az autód ne amortizálódjon feleslegesen

fotó: Freepik/senivpetro

Függetlenül attól, hogy már évek óta vezetsz vagy csak most tanulsz vezetni, számos dolog van, amit érdemes észben tartanod az autó karbantartásával kapcsolatban, ugyanis ezek többségéről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Íme a legfontosabb használati és karbantartási tippek, amellyel könnyedén megőrizheted az autód állapotát, hogy az a lehető legtovább képes legyen kiszolgálni téged és családodat.

1. A sebességváltó nem kéztámasz

A 7 rossz vezetési szokás, amivel tönkreteheted az autót című cikkünkben már megírtuk, hogy sok sofőr a sebességváltó karon pihenteti a kezét vezetés közben. Noha kényelmi szempontból valóban jó megoldás, műszaki szempontból már annál kevésbé. Amellett, hogy kifejezetten balesetveszélyes egy kézzel vezetni, a sebességváltóra nehezedő állandó nyomás károsíthatja a szinkron szerkezeteket és a fogaskereket. A kelleténél több érintkezés pedig esztétikai szempontból sem kívánatos, hiszen ezzel kikezdheted a sebváltó anyagát.

2. Figyelj az olajra!

A nagykönyv szerint, minden 4800 km megtétele után szükséges az olajcsere, a szakértők azonban ennél jóval több megtett út után javasolják a cserét. Egyesek 12 000 kilométert írnak elő, de sokan a 16 000 kilométer megtételét sem tartják túlzásnak. Az olaj mennyiségét azonban célszerű sűrűn ellenőrizni, ugyanis nem jó, ha nagyon leesik a kocsiban az olajszint.

További karbantartási tippek a következő oldalon.

3. Hosszú szünet utáni használat

Tavaly, főleg a koronavírus-járvány miatt többször előkerült már a téma. Az otthoni munkavégzés, távoktatás és korlátozások miatt a korábban napi használatban lévő autók az utóbbi egy évben napokon vagy akár heteken át mozdulatlanul vesztegeltek az utcán vagy garázsban. Az emberekhez hasonlóan ezek a járművek is megsínylik a hosszas mozgáshiányt, a tartós kényszerpihenőt. Az alábbi cikkeinkből megtudhatod, mire kell figyelni, ha hosszabb idő után akarod újra használni az autódat:

4. Ne terheld a slusszkulcsot!

Tudjuk, hogy a kulcstartó az egyik legnépszerűbb módja egy autótulajdonosnak az egyénisége kifejezésére, de a slusszkulccsal óvatosan kell bánni. Soha ne legyen a fő kulcscsomód, inkább önmagában tartsd, ugyanis ha a kulcsot túl nagy súly húzza lefele, az bizony tönkre teheti az indító mechanikáját. Így amíg nem áll rendelkezésünkre szélsekörben digitális kulcs, addig óvd a slusszkulcs állapotát azzal, hogy nem pakolod tele felesleges súlyokkal.

További karbantartási tippek a következő oldalon.

5. Jegyzetelj!

Érdemes mindenről pontos jegyzetet készíteni, legyen szó a szervízelés okáról, dátumáról, olajcseréről, de még arról is, hogy egy-egy teletank pontosan mennyi kilométert eredményez. Ha ezekben észreveszel eltérést, érdemes felkeresni egy szakembert, és ha beüt a krach, ezek az apró információk sokat segíthetnek. Bizonyára találsz erre egy megfelelő okostelefonos alkalmazást, de a célnak tökéletesen megfelel, ha a telefonod jegyzeteibe írod fel ezeket.

6. Centrírozás

A centrírozás, azaz a gumiabroncs-kiegyensúlyozás megelőzi a gumiabroncsok idő előtti kopását, ugyanakkor vezetésbiztonsági szempontból is fontos. Ugyanis a kiegyensúlyozatlan kerék kiszámíthatatlanul tud viselkedni az úton. Különösen fontos szerepe lesz a kiegyensúlyozásnak, ha a gyári méretnél nagyobb méretkategóriájú abroncsokat használsz. Éppen ezért minden gumicserénél a kerék kiegyensúlyozottságát is ajánlott ellenőriztetni.

Az autó megfelelő karbantartása nem elhanyagolható, olvass tovább és megtudod, hogyan óvhatod meg az állapotát sokáig.

7. Légszűrő csere

A levegőszűrő lényegében az autód tüdeje, és bizony óvni kell. A levegőszűrű egy féligáteresztő, a folyadék vagy gáz áramlásának útjába állított akadály, ami az aprószemcsés szilárd anyagok eltávolítására szolgál. Ez az általában papírból készült szűrő megakadályozza a szennyeződés bejutását az égéstérbe. Alapvetően négy féle anyagból készül: papír (vagy más jellegű cellulózhoz hasonlító szálas anyagok), hab, rozsdamentes acélháló vagy pamutos géz. Járj utána, hogy milyen időközönként érdemes ezt cserélni.

8. Felejtsd el a magasnyomású mosót!

A karosszériánál megengedett, azonban a motorháztető alatti tisztításkor kimondottan tilos magasnyomású mosót használni. Gondolj csak bele, hogy mennyi kábel, cső, apró alkatrész és gumitömítés található itt, amelyeket egy magasnyomású mosó vízsugara könnyedén elmozdíthat, kimozdíthat a helyéről. A motor körül tisztítást végezd inkább kézzel, egy jól bevált rongy és némi tisztító folyadék segítségével. Plusz tippünk: Tudtad, hogy akár 1,5 deci vízzel is megoldható az autó tisztítása?

Forrás/képek: brightside.me