A koronavírus terjedése nagy hatással van az utazási szokásainkra. A pandémia a repülőjáratok drasztikus csökkentését, végső soron a repülőforgalom összeomlását, és a vasúti forgalom fellendülését hozta, amely népszerűbb, mint valaha. A vasúti hálókocsik reneszánszukat élik egyes európai országokban, másutt azonban eltűntek, illetve a nappali utazást nem szorította háttérbe az éjszakai vonatozás. Körkép következik.
TGV, az éjszakai vonatok első számú ellenfele
A francia elnök, Emmanuel Macron személyesen jelentette be tavasszal, hogy tekintettel az Európa szerte tapasztalható jelenségre – tudniillik: megnőtt a vasúti hálókocsik népszerűsége – visszaállítják az éjszakai vasúti közlekedést Párizs és Nizza között. Mégsem találjuk a Párizs-Nizza éjszakai vonatot a menetrendben, amit az elnök oly’ lelkesen jelentett be tavasszal. Ugyanis míg korábban egy nap ráment, mire a fővárosból az Azúr-partra értek az utasok, mára ez az idő négy órára rövidült a nagy sebességű szuperexpresszeknek köszönhetően. A TGV-k sebességével nem képesek versenyezni a hálókocsis, hagyományos éjszakai vonatok.
A spanyoloknál egy hibrid a sztár
A spanyol főváros, Madrid és a legnépszerűbb spanyol üdülőhely, Barcelona is elérhetővé vált a francia és a spanyol szuperexpresszek, a TGV és az AVE kombinációjával. Az Ibériai-félszigetet a kétezres évekig egy hotelvonat, az Elipsos kötötte össze Európával. A párizsi Austerlitz és a Gare de Lyon pályaudvarról este 8 körül indultak a hálókocsis szerelvények, és körülbelül 12 óra elteltével, másnap reggel értek Barcelonába vagy Madridba. A TGV/AVE fejlődésével mára felére rövidült a korábbi éjszakai vonatok menetideje. Alig több mint 6 óra alatt lehet eljutni a nappal közlekedő szuperexpresszekkel Spanyolország két legnépszerűbb desztinációjára. Innen a további célállomások könnyen elérhetők a több mint kétszáz km/órával száguldó spanyol AVE-vonatokkal.
A svédek is léptek covid idején
A svéd kormány is bejelentést tett tavasszal, a járvány kezdetén. Fejleszteni ígérték Stockholm/Malmö indulással a Hamburg/Brüsszel érkezést. A menetrendi keresőt böngészve nem látjuk megsokasodva a közvetlen járatok számát. Csak több átszállással lehet eljutni az európai nagyvárosokba Skandináviából, közvetlen éjszakai vonatok pedig a hétköznapokban nem közlekednek. Így a svéd bejelentést sem követte maradéktalan megvalósítás.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Közép-Európa: a nyugati és a keleti sínek között nagy különbségek vannak
A Párizs-Berlin-Bécs-Budapest-Milánó-Zürich hatszögben minden nap számos éjszakai nemzetközi vonat viszi az utasokat átszállás nélkül. A magyar fővárosból Zürich, München, Berlin és Bukarest irányokba vonatozhatunk a vasúti hálókocsik hamisítatlan hangulatát élvezve, hétköznapi rendszerességgel, nyaranta az adriai-partokhoz. A svájci, ausztriai és németországi sínek lehetővé teszik a gyors tempót, a hálókocsis vonatok nem lassabbak a nappali nemzetközi gyorsvonatoknál, és ugyanaz az ülőhelyes kocsiosztály is igénybe vehető, mint a nappali járatokon. Ez a két tényező versenyképesen tartja a 4-6 személyes fekvőkabinos vagonok közlekedtetését is.
Nagy a különbség a tempóban Bukarest felé: bár közlekedik közvetlen hálókocsis vasúti járat a Keletiből, de a sínek rossz állapota miatt nagy a kontraszt a nyugat-európai sebességhez képest. Több mint 16 óra szükséges ahhoz, hogy a szomszédos fővárosba, Bukarestbe érjünk. A járat működtetése stratégiai okokból azonban fontos, mert a légi közlekedés zavara esetén ez a legkönnyebb módja az autóval nem rendelkezőknek, hogy eljussanak a célhoz.
Ülésből fekhely
Németország, Franciaország, Svájc, Ausztria és Olaszország között a legélénkebb a hálókocsis vasúti közlekedés, szinte minden jelentősebb viszonylaton közvetlen éjszakai vonatok. Az osztrák és a holland vonatokon számos ülőhelyes kocsiban úgy alakították ki a kupékat, hogy a székek egy könnyű mozdulattal alakíthatók fekhellyé. Az ÖBB éjszakai vonatain a kupék többségében az ülőhelyek összehúzhatók ággyá. A holland vonatok némelyikén pedig C alakú ülések gördülnek nyugágyként az utasok alá éjszaka.
Míg a szállodahajók vesztegzár alatt, a hotelvonatok vígan robognak
Az új koronavírus terjedése az egész világon megváltoztatta az utazási és az üdülési szokásokat. A tengerjáró szállodahajók közül többet vesztegzár alá helyeztek. Ezzel egy időben növekedett meg a kereslet az Európán belül egyelőre csak a luxus kategóriájában és árfekvésében működtetett hotelvonatok. A híres Orient Express több útvonalon közlekedik, olykor a Keletibe is befutnak a patinás kocsik. Egyre ritkábban látni a fényűző szerelvényeket Magyarországon, a legnépszerűbb vonalak a Párizs, Bécs, Velence állomások között több variációban közlekedtetett járatok. Akár másfél millió forint is lehet a jegy, ha a legszebb kocsikban utazunk.
Forrás: Turizmus Online